Martwe sfery wyobraźni w edukacji. Jak je ożywiać i wychodzić z pułapki?

Funkcjonujemy czasowo w świecie, w którym preferuje się szybkie pytania i równie szybkie odpowiedzi. Powoduje to, że często stawiamy na strategie, które są skuteczne krótkoterminowo. Taka tendencja, jakkolwiek bywa przydatna, uniemożliwia nam indywidualne i zbiorowe rozwiązywanie złożonych problemów, a także tworzenie nowych rozwiązań, niezbędnych do przetrwania i wzrostu idei. Podczas wystąpienia chcę przybliżyć koncepcję Martwych sfer wyobraźni stworzoną przez amerykańskiego antropologa Davida Graebera. Będzie ona punktem wyjścia do pokazania ścieżek i tropów, które mogą umożliwić nam znajdowanie odpowiedzi na kluczowe dla nas tematy, jak i tworzenie niezbędnych narzędzi do wprowadzania zmian w sposobie myślenia oraz działania.

    Marcin Ilski

    Edukator i trener w zakresie myślenia krytycznego i systemowego. Od 25 lat prowadzi warsztaty oraz szkolenia pomagające ludziom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do radzenia sobie z sytuacjami trudnymi i dysonansowymi. Współpracuje z instytucjami kultury, małymi i dużymi firmami oraz organizacjami III sektora. Prowadzi firmę szkoleniową oraz społeczność ”Edukacja Krytyczna dla Zastraszonych Marzycieli”. Autor książki Życzliwy sceptycyzm. Poradnik użytkownika.